10. 10. 2014.

AJVAR



Ne znam gde sam to ja propustila da cujem rec "secer". Apsolutno nisam imala pojma da se u ajvar stavlja secer, niti danas imam pojma zasto se stavlja.

 Isto tako, patlidzan i papriku nikad nisam htela ni da pokusam da sastavim. Slusala sam od komsija dok sam ucila od njih kako se sta sprema, da oni stavljaju patlidzan zato sto je dosta jeftiniji od paprike, a imaju slican ukus (meni nikako nemaju)i da je to jedini razlog.

 Zatim sam slusala i citala da voda koja izadje iz paprike dok stoji u kesi da omeksa, da se ona cedi i baca. To mi je isto neshvatljivo jer to nije otpadni materijal od paprike i smatram da bas ta vodica daje slatkast ukus ajvaru. 

Takodje ne razumem da neko cak opere papriku posle ljuscenja i ciscenja od semenki. Svako sprema kako voli i kako mu odgovara, ali neke etape su mi zaista neshvatljive.

Vise se i ne secam kako se zvala zena od koje sam naucila da pravim ajvar, ali se secam da je to bilo pred kraj avgusta 1976. godine u Zadru, tacnije u Diklu. Taj ceo dan sam provela kod njih u dvoristu i sve ih radoznalo posmatrala. Tu i tamo po nekad sam postavljala neko pitanje iz ciste radoznalosti da upamtim zasto se to i to tako radi. 

Znala sam da cu kad se vratim kuci u Banat imati sanse da pokusam i ja da spremim ajvar jer ce crvene paprike biti jos uvek kod moje tetke u basti, jer su oni bili veliki bastovani.

Znaci, nabrala sam papriku, dobro je oprala i pekla u nekoliko tura u rerni na najjacu temperaturu. Brzo su se pekle. Redjala sam ih u veliku posudu koja je bila iznutra oblozena debelim najlonom. Kada se sva paprika ispekla, pokrila sam ih poklopcem i ostavila ih tako do sutradan, dok nisam dosla iz skole. Uzela sam da ih oljustim i ocistim od semenki. Svu tecnost koja je bila u njima sam sprocedila i usula u veliku serpu gde cu prziti ajvar. Ta tecnost je polako kuvala i ukuvavala dok sam ja mlela papriku na masini za meso. Na jacoj vatri brzo se ukuva. Kada je bila tecnost pri kraju postala je gusta i podsecala je na gustinu meda. Tada sam u nju usula samlevenu pecenu papriku i na tihoj vatri se alvar ukuvavao uz cesto mesanje. Kada je skoro sav bio zgusnut dodala sam soli da bas i ne bude slano i bibera samlevenog. Posebno sam ugrejala ulje do najjaceg zagrevanja  kada je spremno za przenje i u njega sam dodavala ukuvani ajvar i neprekidno mesala. Videlo se kako se odvaja i kako nestaje i ono malo tecnosti sto je ostalo. Naribala sam na sitno rende belog luka i pomesala. 


Eto to je moj nacin spremanja ajvara. izostavila sam da spomenem sirce i konzervans da ne bi zbunjivala hronere. Ja sada svakako ne spremam mnogo ajvara, bas eto da imam za 2-3 teglice pa ih cuvam u frizideru. Kada ih uzmemo u cinijicu za obrok onda u njega dodamo malo limunovog soka i bude savrsen.

Znaci, zaista ne znam zbog cega se stavlja secer i zasto se tecnost iz pecene paprike baca?! 



Нема коментара:

Постави коментар