17. 9. 2014.

SAMPINJON GULAS



Bez puno luka nema ni dobrog gulasa. Na pocetku moje detinjaste karijere kuvanja mnoge stvari u vezi dobro skuvanog obroka mi nisu bile jasne. Imala sam u nesreci srecu da me je posle mamine smrti prihvatila nasa komsinica, moje mame prijateljica i majka moje najbolje drugarice. Ta zena nema sta nije znala da skuva, ispece ili zamesi. Bila je nesebicna u deljenju svog znanja. Trudila se da mi do najsitnijeg detalja sve objasni. Ali, na svako moje pitanje u vezi kulinarstva i domacinstva, tipa "zasto", "kako", "zbog cega" strpljivo mi je objasnila. Svaku njenu rec pamtim i danas. Moja dobra tetka Draga je u mome srcu na posebnom mestu jer sam je poistovetila sa mojom dragom mamom koja nas je prerano napustila. Posveticu joj posebno jedan clanak ali prethodno zelim da prikupim nase fotografije.

I

Jedno od glavnih pravila koje me je naucila da bez mnogo luka nema dobrog gulasa. Ali je i u ovo jelo svoje prste umesao "tajni sastojak". Pa da pocnemo oko pripreme gulasa sa sampinjonima

- luk
- sampinjoni
- ulje
- so
- zacini
- lovorov list
- soda bikarbona

II
Da vam ne bi ja odredila meru za vas obrok, reci cu da razmera luka i sampinjona ide 1:3 Kada isecete sitno luk, trebalo bi da imate bar tri puta vise naseckanih sampinjona. Ta razmera bi bila dovoljna da se dobije podjednako posle kuvanja. Ako bi stavljali manje sampinjona na kraju bi se sampinjoni pojavili samo u tragovima, jer se oni dosta umanje kada voda izadje iz njih.

III

Dakle, vezite se polecemo!

U sto manje ulja (ja koristim od kostica grozdja) staviti iseckan luk posoljen da se dinsta, kao na slici (I). Kada postane staklast staviti na vrh noza sodu bikarbonu i dobro promesati i poklopiti. Temperatura treba da bude slabija kao i svako jelo kada dinstate. Za minut ce se luk poceti topiti i pretvoriti u socnu masu, kao sto i vidite na slici (II).Odma' mozete da ubacite isecene sampinjone i promesajte. Zacinite po vasem ukusu. Ja najcesce koristim biber, beli i crni luk u prahu, lisce od zeleni seckano i 1-2 lovorova lista. Sve promesati, drzati poklopljeno dok ne pocnu sampinjoni da pustaju svoju tecnost kao na slici (IV).

IV
 Ovo jelo bude jako brzo gotovo jer sampinjonima ne treba puno vremena, a soda bikarbona je ubrzala proces dinstanja luka. 
Ovakav nacin dinstanja luka je odlicna osnova za spremanje jela sa mesom. Lukac da bi se tako lepo izdinstao treba mu mnogo vremena i dodavanje vode, ali soda to odradi za par minuta. Nikako ne preterivati sa sodom jer onda moze da se dobije kontra efekat sa neukusnim obrokom. Bukvalno treba zahvatiti na vrh noza sodu. 
Na zadnjoj slici (V) ovo jelo je posluzilo kao prilog pilecem mesu i salati od cvekle+sargarepe+celera.
V

Нема коментара:

Постави коментар